När kunder kommer till oss för att de vill börja trycka sina profilkläder inhouse, eller de vill starta upp en liten reklamfirma eller liknande, så finns det en del frågor vi brukar ställa för att säkerställa att de får de verktyg de behöver för att kunna jobba effektivt och tillfredsställande.
Det finns många olika tekniker när det gäller tryck och alla har de både för- och nackdelar och väldigt många “men” och “kan fungera om” och att försöka reda ut det här på egen hand kan vara något av en utmaning.
· Den allra första och kanske även den största frågan är; Vad vill du kunna göra?
· Nästa steg vi tittar på är volym. Handlar det om profiltröjor till fem anställda och ett par bildekaler lite då och då eller hundra individuella T-shirts i veckan?
För en del är svaret självklart – vi vill kunna trycka individualiserade T-shirts on demand, till exempel.
För andra är det mera otydligt – vi vill kunna göra lite av varje och slippa lämna in till en reklamfirma varje gång vi vill ha en ny tröja.
· Vad är er budget? Olika tekniker kostar olika mycket, men ger också olika slutresultat och lämpar sig olika väl för olika typer av motiv. Med en budget, kan man eventuellt utesluta några metoder och gå vidare med andra.
· Vilken typ av motiv hade ni tänkt trycka? Enfärgad och enklare grafik som till exempel logos eller komplicerad grafik med graderingar och foton?
Sublimering | Vinyltryck | Lasertransfer | DTF | DTG | Screentryck | |
---|---|---|---|---|---|---|
Textil | Ja | Ja | Ja | Ja | Ja | Ja |
Hårt material | Ja | Ja | Ja | Nej | Nej | Nej |
Avancerad grafik | Ja | Nej | Ja | Ja | Ja | Nej |
Tryck på ljust | Ja | Ja | Ja | Ja | Ja | Ja |
Tryck på mörkt | Nej | Ja | Ja och nej, beror på skrivare | Ja | Ja och nej, beror på skrivare | Ja |
Slitstarkt | Ja | Beror på underlag och material | Beror på motiv och transferpapper | Ja | Ja | Ja |
När det ska vara enkelt.
Med denna metod gör du lätt enklare tryck som enfärgade logotyper, namndekaler, grafik för skyltfönster, bildekaler m.m. Man kan även göra flerfärgade tryck där man skär och applicerar en färg i taget och jobbar med lager på lager. Ett vinyltryck får kännbara kanter och en mer eller mindre plastig yta.
Miljö: De flesta vinyler för textil som säljs idag är gjorda av Polyuretan (PU) och oftast även öko-tex certifierade. Självhäftande vinyler för dekaler är oftast PVC. (Vårt utbud av självhäftande vinyl.)
Man kan även använda sig av printbara vinyler där man printar ett motiv och sedan konturskär det. Detta lämpar sig mest för storformatsskrivare med eco-solvent eller latexfärger.
Här går trycket in i fibrerna på tyget, eller in i coatingen på muggar och liknande, vilket gör att du får ett otroligt slitstarkt tryck, som inte spricker, med klara färger och utan kanter som känns. Extra lämpligt för till exempel fotopaneler, muggar, vattenflaskor och nyckelringar, men även funktionströjor, varselvästar och liknande. Då trycket går in i ytan på substratet mixar sig färgerna, du får till exempel ett grönaktigt resultat när du trycker blått på gult.
Miljö: Sublimering i sig räknas generellt som det mest miljövänliga alternativet när det kommer till tryck. Nackdelen är ju att materialet som är lämpligt att trycka på kanske inte är det mest miljövänliga, då det kräver en stor andel polyester. Man kan försöka att huvudsakligen använda återvunnen polyester för att minska sin miljöpåverkan.
För enklare tryck på ljusa plagg kan man använda i stort sett vilken laserskrivare som helst. Val av papper gör skillnad för slutresultat och för optimalt resultat kan man investera i en laserskrivare med vit toner.
Enkelt, stretchigt och mjukt
En stor fördel med DTF är att du kan förbereda helt färdiga transfers som bara är att använda efter behov. Du använder också mindre bläck än vid exempelvis DTG-printning, vilket gör det mer ekonomiskt. För större produktion kan du printa direkt på rulle och maskinellt beströ och baka transferna.
Då bläck för DTG-printers är vattenbaserade fungerar tekniken bäst på naturliga material med sugande fibrer, som bomull, linne, bambu och liknande.
Miljö: Beroende på printer och bläck kan det vara en lika miljövänlig metod som sublimering.
Screentryck lämpar sig bäst för större serier med enklare motiv (inga fototryck eller toningar i grafiken). Man skapar en “screen”, en ram med nät där man gör ett negativ – man använder en emulsion som täpper igen nätet där ingen färg ska tryckas igenom. Man gör en ram för varje färg och trycker direkt på plagget i omgångar, vilket gör det till en ganska tidskrävande och dyr process om man vill ha enstaka eller individuella tryck.
Det finns firmor där man kan beställa en större mängd färdiga “screentryck” på transferpapper, som man sedan själv kan applicera på ett plagg med värmepress eller till och med ett vanligt strykjärn. Detta kan vara ett alternativ för er som gärna vill göra era profilkläder inhouse, men inte behöver stora mängder på en gång. Då har man färdiga loggor som kan appliceras “on demand” och eventuellt kompletteras med namn i till exempel vinyl.
Vi läser också (extern länk):
14 dagars ångerrätt
1-3 dagars leveranstid
Klarna / MasterCard / Visa